mandag den 30. januar 2012

Tørkager

Så blev det tid til tørkager, og det havde jeg helt sikkert glædet mig til!

Vi lavede linser, napoleonshatte og kransekager. Og jo, det smagte så lækkert.
Og jeg tog faktisk alle de kager jeg havde lavet med hjem, men jeg bliver nok nødt til at give nogen væk, for ellers er jeg da det næste der skal rulles rundt.

Mit første forsøg med tørkager, ser sådan ud:



Jeg har desværre ikke lige opskriften ved mig mens jeg skriver, men fandt denne fine side, hvor der er en video der følger med om hvordan man gør det:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/napoleonshatte

Det er samme grunddej der er brugt i linserne, så hvis i vil kaste jer over dem, kan jeg lige hurtigt forklare hvordan det foregår:

Lav selvfølgelig først dejen. Herefter er det faktisk ret simpelt, hvis du før har prøvet at lave fx. tærter. Bunden fyldes ud med dej i linseformerne (kan købes i alle køkkenforretninger eller Magasin). Herefter fylder du kagecreme i hullet. Det kan enten være helt almindelig købt kagecreme, men ellers kan i lave en hjemmelavet kogt kage creme, som vi brugte idag i klassen.

Opskrift på kogt kagecreme:
1/2 liter sødmælk
50 g sukker
40 g maizena
60 g æggeblommer (3 stk.)
1/2 vanillestang

1. Portion 1: 4 dl af mælken koges sammen med 2/3 af sukkeret og vanille.
2. Sukker og vanille blandes sammen før det kommes i mælken.
3. Portion 2: Resten af sukkeret blandes sammen med æggeblommer, maizena og de sidste 1 dl af mælken.
4. Når portion 1 koger, kommes portion 2 i under kraftig piskning med piskeris.
5. Bredes ud på en bageplade med bagepapir på, og dækkes over med en platikpose og sættes på køl.

Når den er tilpas kold, kan du komme cremen i en sprøjtepose og hele det ned i linseformerne.
De skal kun lige sprøjtes til lidt under toppen,

Herefter kommes den resterende dej over formen, så linserne dækkes.

Og voila! Så skal den bare i ovnen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar