tirsdag den 6. marts 2012

Othello Lagkage

Mmmm... Fløde!

Jeg havde aldrig (gisp) smagt Othello lagkage før, så jeg var rigtig glad for at det var det vi skulle lave idag. Vi lavede vores egen kogte creme, og jeg tror altså at efter jeg har lært at lave den, laver jeg aldrig pulver cremer mere! De er jo så meget bedre!

Anyway, her er resultatet:



Othello Lagkage


Opskriften er til 12 personer og du skal bruge følgende ingredienser til Othellolagkagen:

3 Lagkagebunde

Creme:
3 Husblasblade
2 Æggeblommer
1 spsk. Sukker
1 spsk. Maizena majsstivelse
2.5 dl. Sødmælk
0.5 vanillestang
2 dl. Piskefløde 38%

100 gram makroner


Pynt:
100 gram Mørk chokolade 44%
125 gram Ren rå marcipan


Såsan laver du en Othellolagkage:

1. Læg husblas i blød i koldt vand.
2. Dernæst piskes æggeblommer, sukker, maizena og mælk sammen i en gryde. Vanillestangen flækkes, og kornene skrabes ud. De kommes nu i æggemassen sammen med stangen. Bring cremen i kog under piskning og tagstraks af varmen.
3. Vrid vand ud af husblasen og rør den i den varme creme. Afkøl cremen til den er halv stiv og tag vanillestangen op.
4. Pisk fløden stiv og vend i cremen. Chokoladen smeltes og smøres på den ene lagkagebund.

Lagkagen lægges sammen og der fordeles således:
1. bund, 1/3 creme, makroner, 1/3 creme
2. bund, 1/3 creme og øverst chokoladebunden.
3. Rul marzipan ud mellem 2 stykker bagepapir til en lang strimmel som lægges rundt om lagkagen.
4. Pynt Othellolagkagen med flødeskum rundt i kanten af lagkagen og/eller små klatter flødeskum på toppen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar