onsdag den 5. december 2012

Julekager

Er der noget bedre end at julebage i December måned? Det tror jeg ikke! Derfor fandt jeg sammen med en veninde, og så bagte vi i 6 stive timer.

Det blev til jødekager, vanillekranse, flødeboller, marcipanjuletræer, havregrynskugler og diverse småkager.

Jeg har selvfølgelig delt opskrifterne med jer, og de findes under billederne.






Jødekager
(formet som juleting)



Det skal du bruge:
Ca. 250 g hvedemel
150 g smør eller margarine
75 g sukker
1 æg
½ tsk. hjortetaksalt


Pynt
1 Sammenpisket æg
40 g hakkede mandler eller nødder
50 sukker
Kanel
Sådan gør du:
1. Sigt mel og hjortetaksalt sammen. Smuldr fedtstoffet i, og saml dejen med sukker og æg.
2. Stil dejen koldt ca. 1 time
3. Rul dejen ud på tyndt som muligt, og udstik kagerne med et glas.
4. Pensl de runde kager med et sammenpisket æg, og drys med en blanding af mandler eller nødder, sukker og kanel.
Bagetid: Ca. 8 min. ved 200° C (varmluft 180° C) på ovnens anden øverste rille.
Flødeboller


Du skal bruge:
150 g sukker
0,5 dl vand
75 g past. æggehvider
200 g chokoladeovertræk
Mariekiks (med chokolade)
evt. kokosmel
Sådan gør du:
1. 150 g sukker og 0,5 dl vand koges op og koger i 2 min.
2. 75 g past. æggehvider piskes let op imens indtil den er næsten stiv.
3. Sukkerlagen tilsættes langsomt lidt ad gangen, og du skal hele tiden piske imens.
4. Pisk ved mellemste hastighed i ca. 10-15 min. eller til massen er kølet ned.
5. Du kan nu komme guffen i en sprøjtepose og slå dig løs. Brug gerne en rund tyl. Sprøjt på mariekiksene.
6. Når massen er sprøjtet på, bages flødebollerne i ovnen i 2 min. ved 180 grader. Så stivner de bedre.
7. Når de er kølet ned, smeltes chokoladen og kommes ovenpå flødebollerne. Du kan evt. stille dem i køleskabet i en times tid, så sætter de sig bedst.
Havregrynskugler
Du skal bruge:
125 g smør
3 dl havregryn
1,5 dl flormelis
0,5 dl kakao
2 tsk vanillesukker
mandel/rom-essens
kokosmel
Sådan gør du:
Bland alle ingredienserne (undtagen kokos) sammen, smag til med et par dråber mandel/rom-essens.
Tril dem til sidst i kokosmel. Stilles gerne på køl inden servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar